Když se ve školách začaly objevovat nástroje umělé inteligence, jako je ChatGPT, všichni jsme věděli, že je nemůžeme jen ignorovat. AI se dostala do škol, ať jsme na to připraveni, nebo ne. Otázkou je, jak AI zapadá do naší práce, jak ji používat zodpovědně a jak pomoci studentům kriticky přemýšlet o nástrojích, které už používají.
Moje aktuální inspirace pro plánování hodin je kniha „AI in the Library: Strategies, Tools and Ethics for Today’s Schools“ od Elissy Malespina. Je to průvodce, ke kterému se budu s největší pravděpodobností vracet znovu a znovu, protože AI se ve vzdělávání stále vyvíjí.
Zaměřili jsme se na AI videa, například deepfaky. Současně OpenAI uvedla Sora 2, výkonný generátor text-to-video, který usnadňuje vytváření přesvědčivých syntetických médií více než kdy dříve. Normalizace deepfaků vyvolává naléhavé otázky: Jak se orientovat ve světě, kde ani videím nelze věřit?
Sora 2 dokáže generovat krátká, realistická videa se synchronizovanými hlasy, zvuky okolí a filmovým pohybem. Momentálně je Sora k dispozici pouze na pozvánky, ale OpenAI potvrdila, že brzy bude přístupná veřejnosti. Funkce Cameo přidává další riziko – jednorázové naskenování vašeho obličeje a hlasu umožní vložit vás nebo jiné osoby do videa. Aplikace funguje podobně jako TikTok: uživatelé mohou vytvářet až deseti sekundové klipy. Videa, která běžně prohlížíme, mohou vypadat skutečně, mohou dokonce znít skutečně – ale to je ještě nedělá pravdivými.